Helmond
Nieuwbouw TNO AUTOMOTIVE
HET PAND IS SPECIFIEK VÓÓR EN IN NAUW OVERLEG MET DE AFDELING AUTOMOTIVE VAN TNO ONTWORPEN. DOOR DE GEBOUWEN IN EEN BIJZONDER KORT TIJDSBESTEK TE ONTWERPEN, ENGINEEREN EN REALISEREN IS HET MOGELIJK GEWORDEN OM DE AUTOMOTIVE-AFDELING UIT DELFT TE VERHUIZEN NAAR DE KOP VAN AUTOMOTIVE CAMPUS IN HELMOND.
DE KOMST VAN TNO BETEKENDE EEN VLIEGWIEL EN KATALYSATOR VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE AUTOMOTIVE CAMPUS. MET DE AANWEZIGE FACILITEITEN VAN HET VOORMALIGE VOLVO-COMPLEX EN DE ONTWIKKELING VAN EEN ALLESOMVATTEND STEDENBOUWKUNDIG PLAN VOOR DE CAMPUS HAD HELMOND EEN BELANGRIJKE BIJDRAGE IN DE ONTWIKKELING VAN BRAINPORT.
Zes hoog gespecialiseerde gebouwdelen
- ‘Vehicle in loop’-hal (VEHIL): een omgeving waar een in-car-systeem wordt getest d.m.v. een voertuig op een rollerbank. Om de auto heen rijden robots die op relatieve snelheid allerlei manoeuvres maken. De hal is uitgevoerd met een uitgestrekt veld van gecalibreerde magneten;
- In de Homologations-hal (HOM) worden proeven gedaan met auto-accessoires, zoals kinderzitjes, gordels, helmen e.d.;
- In de Full-Scale-Baan (FSB) worden botsproeven gedaan, waarbij auto’s tegen een betonnen botsblok worden gekatapuliseerd;
- De afdeling Crash-Testing (CT) bevat een werkplaats, waar de proefauto’s worden voorbereid op een botsproef en erna worden nagekeken en de gevolgen van de proef worden geanalyseerd;
- Het Motoren Emissie Lab (MEL) bevat proefstanden waar motoren onder zeer extreme omstandigheden worden getest op vermogen, betrouwbaarheid, emissie e.d. Hierin is ook een klimaatkamer opgenomen om vrachtauto’s onder extreme hitte of koude te kunnen testen;
- Een separaat kantoor voor de afdeling CT-FSB, waar gasten en opdrachtgevers worden ontvangen.
Bijzonderheden
De oorspronkelijke schetsen van de engineers van TNO zijn de startdocumenten geweest voor deze omvangrijke opdracht. In een team van specialisten uit Duitsland, Frankrijk, Portugal en Amerika zijn meerdere hoogstandjes gerealiseerd.
In een aparte hoogtekamer kunnen extreme temperaturen worden bereikt waardoor vrachtwagens niet meer naar het hooggebergte hoefden om te kunnen testen. Dit gaf nogal wat bouwkundige uitdagingen waarin ons kantoor heeft moeten pionieren in de engineering en detail-oplossingen.
Het botsblok in de Full-scale baan is gerealiseerd op een afzonderlijke, metersdikke fundering om de impact van de klap op te kunnen vangen. Onder de botsbaan bevindt zich een filmput die de botsing met high-speed camera’s nauwkeurig registreert.
Ruim 60 jaar ervaring
Samen met ons mooie plannen maken en kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen? Voor een goed gesprek richten wij ons graag naar je agenda. Neem contact op met Bas Knapen via bas.knapen@lxarchitecten.nl of 0492-524427.